Parodontitis (Tandvleesproblematiek)

De symptomen van parodontitis zijn rood, gezwollen of slap tandvlees. Ook kan tandvlees gaan bloeden door het poetsen.

Parodontitis is vergevorderde tandvleesontsteking die verder gaat dan het tandvlees. Tijdens het eerste stadium van gingivitis zorgen de bacteriën in het tandplak voor ontstekingen in de randen van het tandvlees.

PERIODIEKE CONTROLES bij Mondzorgkliniek Dedemsvaart

Als ontstoken tandvlees (gingivitis) onbehandeld blijft, zal de ontsteking in de tandvleesrand verergeren en zich uitbreiden naar het kaakbot. Het ontstoken tandvlees zwelt op, bloedt snel en laat los van de tanden en kiezen. In de tussenliggende ruimte (de pocket) vormt zich weer nieuwe tandplak. De ontsteking verplaatst zich dan verder de diepte in, het kaakbot wordt afgebroken en de pockets worden dieper. In deze diepe pockets verkalkt de tandplak gedeeltelijk tot tandsteen. Door deze voortschrijdende ontsteking (parodontitis) kan zo veel kaakbot worden afgebroken, dat de tanden en kiezen los gaan staan en uiteindelijk uitvallen. Kaakbot dat verloren is gegaan, komt niet meer terug. Het is daarom belangrijk dat parodontitis wordt voorkomen of anders tijdig wordt behandeld.

EEN CIJFER VOOR UW TANDVLEES

– Het tandvlees rood, slap en gezwollen is
– Het tandvlees bij het tandenpoetsen gevoelig of pijnlijk is
– Het tandvlees bloedt bij het tandenpoetsen of het eten van harde
dingen zoals appels
– U last hebt van een vieze smaak of slechte adem
– Tanden en kiezen gevoeliger worden voor temperatuurverschillen
– Tanden losser staan of ruimte tussen de tanden ontstaat die er
eerst niet was

Vaak kunnen deze verschijnselen ook afwezig zijn en kan parodontitis lang onopgemerkt blijven. Belangrijk dus dat om regelmatig uw gebit te laten controleren door uw tandarts en/of mondhygiënist.

WIE KRIJGT PARODONTITIS?

Slechte mondhygiëne is de grootste boosdoener en daarom is een goede mondverzorging van groot belang. Als u al iemand in uw familie kent met parodontitis dan kan dat ook een rol spelen. Extra goede mondhygiëne is dan van groot belang. Daarnaast speelt de weerstand van uw lichaam tegen bacteriën in de tandplak een belangrijke rol. Het lichaam wil de bacteriën weg hebben en tast in het ergste geval ook kaakbot aan. Onderzoekers hebben aangetoond dat bepaalde ziektes, waaronder suikerziekte je vatbaarder maken voor het ontwikkelen van parodontitis. Roken en stress vormen een extra risico.

DE AANPAK VAN PARODONTITIS

Kaakbot dat verloren is gegaan, komt niet meer terug. Daarom is het zaak om parodontitis te behandelen door goede mondhygiëne en een professionele behandeling. De tandplak bóven de tandvleesranden kunt u zelf verwijderen door goede mondreiniging. Tandsteen kunt u laten verwijderen door de tandarts of mondhygiënist. Maar let op: als de mondhygiëne verslechtert, komen de ontsteking en de verdieping van de pocket altijd weer terug. De mondhygienist zal de ernst van de parodontitis bepalen, u goed informeren en begeleiden.

De tandplak in de verdiepte pockets is onbereikbaar voor de tandenborstel en stokers of ragers. Daardoor breidt de ontsteking zich steeds verder uit in de diepte en zal nog meer kaakbot verloren gaan. Parodontitis geeft zelden pijnklachten waardoor het lang onopgemerkt kan blijven. De tandarts en mondhygiënist kunnen parodontitis echter goed opsporen met een onderzoek van het parodontium.

Behandeling van parodontitis kan verder verlies van kaakbot voorkomen. Een goede dagelijkse mondhygiëne, behandeling door de mondhygiënist en in ernstige gevallen verwijzing naar de parodontoloog zijn daarbij noodzakelijk.

Na een uitgebreid mondonderzoek wordt een behandelplan met u besproken. De behandeling kost meestal meer tijd dan de behandeling van gingivitis en bestaat uit instructies mondhygiëne, een grondige reiniging van de verdiepte pockets rondom de tanden en kiezen en daarna soms ook nog een operatieve behandeling. De behandeling vraagt van de patiënt veel discipline bij de mondhygiëne en een goede motivatie.

Niet iedereen die gingivitis heeft, krijgt na verloop van tijd ook parodontitis. Hoe dat komt is nog niet volledig duidelijk. Wel is bekend dat niet iedereen dezelfde soorten bacteriën in de tandplak heeft. Sommige mensen hebben ‘aggresievere’ bacteriën in de tandplak dan andere mensen waardoor zij een groter risico lopen op verlies van kaakbot. Met een bacteriologisch onderzoek kan worden vastgesteld welke schadelijke bacteriën in uw tandplak aanwezig zijn. Uw tandarts of mondhygiënist haalt hiervoor tandplak uit uw diepe pockets en laat die in een microbiologisch laboratorium onderzoeken. Afhankelijk van het resultaat van de test kunnen in de behandeling antibiotica worden gegeven om de schadelijke bacteriesoorten sterk te verminderen of te elimineren. Daardoor zal de behandeling een beter resultaat geven.

Ook de gezondheid, weerstand en leefgewoonten spelen een belangrijke rol bij het krijgen van parodontitis. Zo geven diabetes, roken en stress een verhoogde kans op het krijgen van parodontitis. Tot nu toe is het echter niet met zekerheid te voorspellen bij wie gingivitis overgaat in parodontitis. Daarom is het verstandig om tandvleesontsteking te voorkomen.

Maandag

Dinsdag